Chronique des finances publiques hospitalières (1)

FlickR - Jour 048 - Guillaume BrialonSi le droit public financier appliqué aux hôpitaux ne suscite pas, de prime abord, l’engouement de la masse estudiantine sur les bancs des écoles, c’est que, comme toute discipline d’une redoutable technicité enserrée dans un carcan de règles souvent rigides et parfois surannées, cette spécialité apparaît fort abstraite à l’étudiant qui la considère d’un oeil distrait. Et pourtant, il s’agit, en ces temps de disette budgétaire et de périlleux projet de loi de financement de la sécurité sociale pour l’année 2010, d’une matière fondamentale, hautement stratégique et révélatrice des difficultés de gestion des établissements sanitaires, sociaux et médico-sociaux.

Qu’on en juge par le florilège de décisions qui vont suivre et dont le lecteur aura l’amabilité de nous pardonner la toute relative ancienneté (2006-2008).

Actualité de la gestion de fait

Infraction redoutée des gestionnaires d’établissements, et pour cause, la gestion de fait est constituée, par exemple, lorsque l’organisme chargé d’encaisser les recettes publiques a perdu son mandat pour ce faire, les encaissements devenant ipso facto (et ipso jure) irréguliers ((CRC Auvergne, 10 septembre 2008, Centre communal d’action sociale du Cendre, n°2008-078.)). Est ici sollicitée la notion de titre légal.

On peut également évoquer la qualification de deniers publics. En effet, sont des deniers publics que le comptable d’un établissement public aurait normalement dû encaisser la rémunération des frais d’hébergement et de repas ainsi que les prestations de formateurs qu’un centre d’aide par le travail (CAT) s’est engagé à fournir à une association organisant des stages équestres destinés à accueillir des personnes handicapées ((CRC Pays de la Loire, 15 mai 2008, CAT de la Bréotière, n°2008-312, Revue du Trésor 2009, p. 338.)).

Un autre exemple récent de gestion de fait est illustré à travers le jugement de la CRC d’Ile-de-France concernant le centre hospitalier de Dourdan ((CRC Ile-de-France, 24 mai 2007, Gestion de fait au CH de Dourdan, n°07-0289.)). Deux attendus méritent, à ce propos, une reproduction :

« Attendu que dans son courrier susvisé reçu le 23 avril 2007, Mme C. affirme que sa situation économique a très défavorablement évolué ; que cette évolution résulterait d’une part de sa situation professionnelle et d’autre part de ses conditions de logement ; qu’elle ne joint cependant aucune justification à ses affirmations ; que ces affirmations sont communiquées à la juridiction bien après l’expiration des délais qui lui avaient été fixés par les jugements des 5 octobre 2000 et 19 mai 2006 ;

Attendu que les actes commis par Mme C., bien que n’ayant pas été sanctionnés pénalement, sont particulièrement graves ; que toutefois, au regard de l’importance du débet, le montant de l’amende fixée provisoirement tient suffisamment compte de la situation économique actuelle que la comptable de fait évoque ; »

Actualité des contrats et des marchés publics

S’agissant du caractère exécutoire du contrat, les créances issues de contrats administratifs ne sont valides que dans la mesure où le contrat est exécutoire. La solution est la même s’agissant d’avenants ((CRC Provence Alpes Côte d’Azur, 3 décembre 2007, Centre hospitalier spécialisé de Montfavet, n°2007-560, Rev. Trésor 2008, p. 662.)).

Dès lors que c’est un contrat qui constitue la pièce justificative de l’opération de dépense, le comptable doit respecter les stipulations contractuelles et ne pas aller au-delà de celles-ci et ne doit donc pas payer des dépenses qui ne seraient pas prévues au contrat ((CTC Saint Pierre et Miquelon, 27 décembre 2007, Centre hospitalier François Dunan, n°07-7099.)). Au plan procédural, ce jugement a, de façon originale il est vrai, utilisé la notion de « débet sans préjudice » qui jusqu’alors ne pouvait être utilisée que lors d’une demande de remise gracieuse auprès du ministre ((Cf. RFDA 2008, p. 806.)). Le juge a estimé que le fait que les paiements erronés aient été réorientés après avoir été payés à une personne autre que celle mentionnée au contrat pouvait décharger le comptable dès lors que la collectivité n’avait pas subi de préjudice. Il s’agissait pourtant d’une violation du principe selon lequel le comptable doit s’assurer du caractère libératoire du paiement.

Pour revenir au contrat, il convient de tenir compte de ses avenants qui peuvent substantiellement en modifier les termes et faire qu’un paiement, irrégulier au regard du contrat soit régulier au regard de l’avenant ((C. comptes, 23 avril 2007, CNAMTS, Rev. Trésor 2008, p. 768 et obs. Lascombe et Vandendriessche.)).

Dans la même affaire, parfois les termes de la convention et les éventuelles contradictions explicites ou non entre différentes de ses stipulations rendent son interprétation difficile.

Actualité des rémunérations

Le comptable ne peut pas payer les primes dès lors qu’il n’a pas de document précisant le nom des agents admis à en bénéficier, les sommes à attribuer et l’exercice au titre duquel la répartition doit être réalisée ((CRC Franche Comté, 4 août 2008, Centre hospitalier spécialisé du Jura, n°2008-0131.)).

Est-il besoin de préciser que le comptable ne peut pas payer une prime qui serait appuyée par des pièces fausses destinées à masquer une irrégularité ? ((CRC Poitou Charentes, 31 janvier 2008, Hôpital Nord Deux-Sèvres, n°J2008-004.)).

Concernant le caractère faux de l’acte dans la même affaire, il ressort que dès lors que le comptable a la certitude que les attestations qui lui sont remises sont en fait des faux, il doit suspendre le paiement. Les attendus importants gagnent à être ici reproduits :

« Attendu que (…) les mandats rémunérant les gardes et astreintes d’internes et faisant fonction d’interne (FFI) exerçant sur le site de Bressuire pour les mois de janvier à avril 2005, ne correspondaient pas, pour partie, à une activité réelle ;

Attendu que dans sa réponse du 17 septembre 2007, le comptable fait valoir à sa décharge qu’il disposait des pièces justificatives requises par la nomenclature, valablement signées par l’ordonnateur attestant ainsi du service fait, sans contradiction entre les pièces elles-mêmes ; […]

Attendu que, lors de sa réunion du 4 février 2005, le conseil d’administration du centre hospitalier Nord Deux-Sèvres a constaté une pratique instituée jusqu’alors, à des fins de meilleure attractivité, du « paiement des gardes des internes en double aux urgences de Bressuire », le directeur précisant que « cette pratique est contraire aux textes, et que cela n’est pas pratiqué sur les deux autres sites », et qu’il en a décidé la suppression ;  que le comptable était présent à cette réunion ainsi qu’en atteste le procès-verbal ; que par courrier du 7 février 2005, il a demandé à l’ordonnateur de veiller à ce que les pratiques dénoncées ne soient pas poursuivies, sous peine, dans le cas contraire, d’entraîner un rejet des mandats concernés ;

Attendu qu’au vu des montants mandatés chaque mois, un terme n’a été concrètement mis à cette pratique qu’à la fin du semestre d’affectation des internes, c’est-à-dire en mai 2005 ;

Attendu que les tableaux de service des internes et FFI exerçant sur le site de Bressuire des mois de janvier à avril 2005 ont ainsi fait apparaître sur les paies de février à mai des gardes déclarées pour les mois de janvier à avril, dont 111 identifiées spécifiquement, pour une somme totale de 32 409,06 € ;

Attendu qu’au vu de l’état des gardes effectuées en décembre 2004 (paie de janvier 2005), le nombre quotidien des gardes indemnisées sur le site de Bressuire est strictement identique avant et après la délibération du CA de février 2005 : que chaque jour, deux gardes sont indemnisées, l’une normalement et l’autre identifiée spécifiquement, correspondant au paiement des gardes comptées en double tel qu’il a été mentionné dans la délibération du conseil d’administration du 4 février 2005 ;

Attendu que si les justificatifs produits à l’appui des mandats paraissent réguliers en la forme, il reste que le comptable, présent à la réunion du conseil d’administration du 4 février 2005, avait connaissance du caractère fictif de certaines gardes et astreintes ; »

S’agissant du paiement des rémunérations, avant de les payer, le comptable doit disposer de toutes les pièces lui permettant d’assurer le contrôle de la liquidation comme par exemple le taux de la rémunération applicable, faute de quoi, non seulement le paiement de la rémunération mais également celui des cotisations afférentes sera irrégulier ((CRC Alsace, 3 avril 2008, Hôpitaux universitaires de Strasbourg, n°J2008-0010.)).

Il convient, au plan du contrôle de « légalité » que le comptable doit opérer, que ce dernier soit particulièrement vigilant aux contradictions entre des textes applicables à différentes catégories de personnels :

« Attendu que par jugement (…), la chambre régionale des comptes d’Alsace a enjoint à M. K., comptable de l’établissement, d’apporter la preuve du versement, dans la caisse des Hôpitaux universitaires de Strasbourg, de la somme de 46 989 € correspondant au paiement, au directeur et aux moniteurs de l’institut de formation en masso-kinésithérapie, d’heures complémentaires d’enseignement, sur la base du décret n° 56-585 du 12 juin 1956 fixant le système général de rétributions des agents de l’Etat ;

Attendu que les bénéficiaires appartenant à la fonction publique hospitalière, l’injonction était motivée de ce fait par l’existence d’une contradiction entre le statut des personnels de l’Etat visé par le décret n° 56-585 du 12 juin 1956 et le statut du directeur et des moniteurs de l’institut de formation en masso-kinésithérapie, bénéficiaires des heures complémentaires, qui aurait dû conduire le comptable à suspendre les paiements ;

Attendu, en effet, que d’une part par délibération du 26 septembre 2002, le conseil d’administration des Hôpitaux universitaires de Strasbourg a décidé de maintenir dans l’attente de recrutements demandés à l’autorité de tutelle le dispositif de rémunération, fixé par décret n° 56-585 du 12 juin 1956 ;

Attendu que d’autre part la compétence du conseil d’administration se limite à la détermination des règles concernant l’emploi des diverses catégories de personnel, « pour autant qu’elles n’ont pas été fixées par des dispositions législatives et réglementaires » (article L.6143-4 du code de la santé publique) ;

Attendu que la fonction publique hospitalière disposant d’un régime de rémunération des heures supplémentaires spécifique prévu par le décret n° 2002-598 du 25 avril 2002, ce décret pouvait valablement servir de base à la liquidation des heures d’enseignement complémentaires ; que, par conséquent, le conseil d’administration n’était pas compétent pour délibérer sur cet objet et que la délibération ne pouvait pas justifier le recours au décret n°56-585 du 12 juin 1956 ;

Attendu qu’au surplus, ladite délibération ne fixant pas le taux de rémunération applicable, celle-ci ne pouvait permettre au comptable de vérifier l’exacte liquidation de la dépense ;

Attendu que par réponse du (…), le comptable de l’établissement a fait valoir d’une part qu’il n’était pas fondé à constater l’incompétence du conseil d’administration de l’établissement pour instituer un régime indemnitaire et d’autre part que les indemnités ont été liquidées sur la base du décret n°56-585 du 12 juin 1956 qui contient le détail des éléments des rémunérations concernées nécessaires aux services du visa de la dépense de la trésorerie des Hôpitaux universitaires pour vérifier l’exacte liquidation de la dépense ;

Attendu que, si le comptable n’est pas fondé en effet à apprécier la légalité interne des actes justifiant les dépenses, il est juge de leur légalité externe qui porte notamment sur la compétence de l’organe ayant pris la décision ;

Attendu que le comptable certes produit avec sa réponse une note de la direction générale de la comptabilité publique du 26 novembre 2000 qui conclut à l’applicabilité du décret n°56-585 du 12 juin 1956 en vertu d’un arrêté du 18 mars 1981 étendant l’application du décret précité à la fonction publique hospitalière ;

Attendu toutefois que ce texte ne mentionne pas les enseignements dispensés dans les écoles de formation des masseurs-kinésithérapeutes ; qu’en conséquence, il ne trouve pas à s’appliquer pour ces enseignements ; »

Attendu que le sujet n’est pas épuisé, pas plus que l’auteur des présentes lignes, une seconde partie complètera la première.

This Post Has 1 273 Comments

  1. Diane Oliver dit :

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on. You have done a marvellous job!

  2. although web-sites we backlink to beneath are considerably not related to ours, we really feel they may be really really worth a go by means of, so possess a look

  3. Jacob Duncan dit :

    Hi there! Do you know if they make any plugins to protect against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any recommendations?

  4. Patsy dit :

    Usually I do not learn post on blogs, but I wish to say that this
    write-up very forced me to try and do it! Your writing style has been amazed me.

    Thanks, very nice post.

  5. Very interesting information!Perfect just what I was searching for! Fear not that thy life shall come to an end, but rather fear that it shall never have a beginning. by John Henry Cardinal Newman.

  6. check dit :

    I think this is a real great article post.Much thanks again. Cool.

  7. Google dit :

    Here is a great Blog You may Discover Intriguing that we encourage you to visit.

  8. I retired early like the helpful information you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here regularly. I’m quite certain I retired early will learn many new stuff right here! Good luck for the next!

  9. Im obliged for the post.Really thank you! Great.

  10. Heya! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no back up. Do you have any methods to stop hackers?

  11. qqtube review dit :

    Thank you for another wonderful article. Where else could anybody get that kind of info in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.

  12. This is the perfect website for anyone who wants to find out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject that has been written about for ages. Wonderful stuff, just excellent!

  13. tech forum dit :

    Wonderful story, reckoned we could combine a handful of unrelated data, nonetheless really really worth taking a search, whoa did a single learn about Mid East has got more problerms as well

  14. Google dit :

    Below youll locate the link to some web-sites that we consider you’ll want to visit.

  15. Google dit :

    Just beneath, are a lot of entirely not associated sites to ours, however, they are certainly worth going over.

  16. Mason dit :

    With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has
    a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced
    but it looks like a lot of it is popping it up all
    over the web without my permission. Do you know any techniques to help
    stop content from being ripped off? I’d genuinely appreciate
    it.

  17. digital dit :

    Muchos Gracias for your blog post.Really looking forward to read more. Want more.

  18. Google dit :

    We came across a cool web site which you may delight in. Take a appear in the event you want.

  19. sex video dit :

    Aw, this was an exceptionally good post. Taking a few minutes and actual effort to make a really good article… but what can I say… I put things off a lot and never seem to get nearly anything done.|

  20. I think other web-site proprietors should take this site as an model, very clean and fantastic user friendly style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!

  21. Google dit :

    Just beneath, are various totally not connected web sites to ours, even so, they may be certainly worth going over.

  22. Keith Slater dit :

    An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a colleague who was conducting a little homework on this. And he actually bought me breakfast due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to discuss this matter here on your web site.

  23. Lisa Lee dit :

    Amid the most successful applications of anaerobic treatment for the oxidation of toxic pollutants is the case of the treatment of effluent in the plastic industry containing high concentrations of terephthalate. Septic system owners who have utilized Pro – Biotic Scrubber in their septic tank and leach fields or drain fields have found that the sludge and material that traditionally can back-up a system and cause it to fail is actually eliminated, making the system run more efficiently and prevent long-term failures and maintenance costs. The biological infiltration uses two types of bacteria: the bacteria that oxidise ammonia to nitrite (nitrosomonas) and the bacteria that oxidise nitrite to nitrate (nitrobacter).

  24. This awesome blog is definitely cool as well as amusing. I have chosen a lot of helpful tips out of this source. I ad love to go back every once in a while. Cheers!

  25. It as hard to come by educated people on this subject, but you sound like you know what you are talking about! Thanks

  26. newspaper dit :

    pretty useful material, overall I think this is really worth a bookmark, thanks

  27. Trevor Payne dit :

    I can’t genuinely assist but admire your weblog, your weblog is so adorable and good ,

  28. Mary Thomson dit :

    I’m not sure where you are getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this info for my mission.

  29. Rob dit :

    You produced some decent points there. I looked on the net to the issue and found many people go together with together together with your internet web site.

  30. You are my inspiration, I have few web logs and very sporadically run out from post .

  31. Do you mind if I retired early quote a couple of your articles as long as I retired early provide credit and sources back to your site? My retired blog is in the exact same area of interest as yours and My retired users would certainly benefit from some money of the information you present here. Please let me know if this okay with you. Cheers!

  32. usually posts some really exciting stuff like this. If youre new to this site

  33. magnificent issues altogether, you just received a new reader. What could you suggest about your submit that you made a few days ago? Any positive?

  34. Hey! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one? Thanks a lot!|

  35. Rafting bosna dit :

    Im obliged for the blog.Thanks Again. Will read on

  36. below you will come across the link to some websites that we believe you must visit

  37. I am regular reader, how are you everybody? This post posted at this website is genuinely fastidious.|

  38. credit report dit :

    Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you!

    By the way, how can we communicate?

  39. Thank you for your article.Really thank you! Great.

  40. Google dit :

    Usually posts some pretty fascinating stuff like this. If you are new to this site.

  41. Frank Watson dit :

    That is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere. Short but very precise info… Thanks for sharing this one. A must read post!

  42. Google dit :

    Very couple of sites that take place to be in depth below, from our point of view are undoubtedly properly worth checking out.

  43. Esther dit :

    It is the best time to make a few plans for
    the longer term and it’s time to be happy. I’ve read this submit and if I may just I want to counsel you some attention-grabbing things or advice.
    Maybe you could write subsequent articles referring to this article.

    I wish to read more issues approximately it!

  44. Google dit :

    The information mentioned inside the article are a number of the best offered.

  45. we came across a cool web site which you could enjoy. Take a look should you want

  46. It¡¦s in reality a great and useful piece of information. I¡¦m glad that you simply shared this useful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing. rent a car pristina

  47. Whoa! This blog looks just like my old one! It as on a entirely different subject but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  48. Diana Bell dit :

    I must express thanks to the writer for bailing me out of such a challenge. After searching throughout the search engines and coming across solutions that were not productive, I was thinking my life was done. Being alive without the presence of solutions to the problems you have fixed all through your entire post is a serious case, as well as ones that might have in a negative way damaged my entire career if I hadn’t come across your web site. Your actual understanding and kindness in playing with all the details was very useful. I don’t know what I would have done if I had not come upon such a stuff like this. I am able to at this time look ahead to my future. Thanks very much for this professional and effective help. I will not hesitate to refer your web site to anybody who needs to have recommendations on this matter.

  49. I simply could not go away your website before suggesting that I extremely loved the usual info an individual provide for your guests? Is going to be back steadily to check out new posts

  50. cool air dit :

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my
    blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your
    new updates.

  51. Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I acquire in fact loved account your weblog posts. Any way I’ll be subscribing for your feeds and even I success you get right of entry to constantly quickly.

  52. Google dit :

    Just beneath, are quite a few entirely not connected web sites to ours, on the other hand, they may be surely really worth going over.

  53. Dpf dit :

    Dpf

    […]Here are several of the web-sites we suggest for our visitors[…]

  54. Vicky Pussy dit :

    just beneath, are various completely not connected web pages to ours, however, they are certainly worth going over

  55. although sites we backlink to beneath are considerably not related to ours, we really feel they may be really worth a go by way of, so have a look

  56. Una Hughes dit :

    I must show my admiration for your generosity giving support to women who really need help on this important subject. Your personal commitment to getting the solution up and down turned out to be certainly practical and have consistently encouraged regular people like me to realize their objectives. Your entire insightful help and advice can mean much to me and even more to my office workers. Thanks a lot; from everyone of us.

  57. Gaston dit :

    Hey there! I just want to offer you a huge thumbs up for your
    great info you’ve got here on this post. I’ll be returning to your blog for more soon.

  58. Tim Dyer dit :

    I was curious if you ever considered changing the layout of your blog? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images. Maybe you could space it out better?

  59. Awesome blog post.Really thank you!

  60. raise money dit :

    Greetings from California! I’m bored at
    work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break.
    I love the info you present here and can’t wait to take
    a look when I get home. I’m surprised at how quick your blog loaded on my mobile
    .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, good blog!

  61. Carrol dit :

    Thanks for every other informative blog. Where else may just I am
    getting that kind of information written in such an ideal means?
    I’ve a venture that I am just now working on, and I’ve been at the glance out for such information.

  62. Thanks for finally writing about >Chronique des
    finances publiques hospitalières (1) | Hospidroit <Liked it!

  63. Gisele dit :

    Greetings! Very useful advice in this particular article! It is the little changes that
    produce the most important changes. Many thanks for sharing!

  64. LokeHob dit :

    Dude, this is really cool! You definitely come with awesome articles. Thanks a bunch for sharing with us your web-site.

  65. What i don’t realize is if truth be told how you’re no
    longer actually much more neatly-liked than you may be now.

    You’re very intelligent. You know thus significantly relating
    to this topic, produced me for my part imagine it from a lot of numerous angles.
    Its like men and women aren’t interested until
    it’s something to do with Girl gaga! Your personal stuffs great.
    Always care for it up!

  66. saving money dit :

    You could certainly see your enthusiasm within the article you
    write. The sector hopes for even more passionate writers such as you who
    are not afraid to say how they believe. At all times go after your heart.

  67. Darell dit :

    I’m gone to convey my little brother, that he should also pay
    a quick visit this web site on regular basis to get updated from hottest reports.

  68. Women’s Snow White Costumes

    […]Here is a superb Weblog You may Discover Intriguing that we Encourage You[…]

  69. Rachel Vance dit :

    This design is spectacular! You certainly know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

  70. Hi there, I found your website by way of Google even as looking for a comparable subject, your site came up, it appears to be like great. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

  71. each time i used to read smaller posts which as well clear their motive, and that is also happening with this post which I am reading at this time.|

  72. Remote Control BB-8

    […]we came across a cool site which you may well delight in. Take a appear in the event you want[…]

  73. Muchos Gracias for your blog.Really thank you! Cool.

Leave A Reply