Loi « mobilité et parcours professionnels » ou la flexibilité croissante de l’emploi public hospitalier

FlickR - Palais Bourbon - Edgley CesarSingulier fut le parcours parlementaire de la loi n°2009-972 du 3 août 2009 relative à la mobilité et aux parcours professionnels dans la Fonction publique, le gouvernement ayant dans un premier temps déclaré l’urgence sur le projet de loi qui fut adopté par le Sénat le 29 avril 2008, puis dans un second temps, et d’autres urgences plus urgentes aidant, l’Assemblée nationale ne l’ayant adopté que le 7 juillet 2009, après un vote définitif le 23 juillet 2009, à la suite de la réunion de la Commission mixte paritaire.

L’esprit de la loi réside notamment dans le choix des mots employés par le législateur, qui – par exemple – à la carrière préfère le terme « parcours professionnel », lequel est dépourvu de signification juridique et qui peut se définir comme une succession d’emplois au service de diverses personnes.

Les présents développements ne s’intéresseront à la loi que du point de vue de la fonction publique hospitalière.

Au plan de la structure, la loi se divise en trois parties : développement des mobilités, recrutement dans la Fonction publique et diverses dispositions de simplification. Sans grande originalité nous suivrons le plan dicté par la loi.

Développement des mobilités

L’article 13 bis de loi du 13 juillet 1983 – autrement dit, le statut général – prévoit l’accessibilité par la voie du détachement, de l’intégration et de l’intégration directe (c’est-à-dire la possibilité de changement de corps ou cadres d’emplois sans détachement préalable) de l’ensemble des corps et cadres d’emplois, malgré l’absence de disposition ou malgré toute disposition contraire prévue par les statuts particuliers.

Le détachement ne peut être prévu qu’entre corps et cadres d’emplois appartenant à la même catégorie – A, B ou C – et de niveau comparable. Cette comparabilité fait l’objet de quelques développements au sein de la circulaire du ministre Eric Woerth en date du 19 novembre 2009.

Même si le texte ne le mentionne pas, il est vraisemblable que la commission administrative paritaire soit conduite à se prononcer sur les décisions d’intégration directe, dans le cadre de ses compétences en matière de mobilité.

Contrairement à ce qui a été affirmé par les pouvoirs publics, l’article 4 de la loi ne consacre pas un « droit au départ », expression inexacte au demeurant, mais l’impossibilité pour l’administration d’origine (dont l’accord est toutefois requis), sauf en cas de raison de nécessités du service ou d’avis d’incompatibilité rendu par la commission de déontologie, de s’opposer à la demande d’un fonctionnaire désirant être placé en détachement, en disponibilité ou hors cadres, voire souhaitant être intégré directement dans une autre administration. Il conviendra d’être vigilant au risque d’instrumentalisation par les employeurs des deux motifs sus-indiqués (nécessité du service et déontologie), les pratiques traditionnelles de blocage à la mobilité demeurant très répandues hélas.

Ce droit au départ n’est pas applicable aux mutations prononcées par la voie d’un tableau de mutation.

Afin de rendre effectif ce « droit au départ », le texte ajoute un délai de préavis que l’administration d’origine peut exiger de l’agent, pouvant aller jusqu’à trois mois. En contrepartie, le silence gardé par cette dernière pendant deux mois sur une demande de mobilité et à compter de la réception de celle-ci vaut acceptation. Le législateur a ainsi souhaité permettre à l’administration de s’organiser et à l’agent de surmonter le risque d’inertie de son employeur.

Les articles 5 et 6 précisent les conditions d’intégration d’un fonctionnaire à l’issue d’un détachement et prévoient un accompagnement financier à la mobilité. Est retenu le principe d’une reconnaissance mutuelle des avancements obtenus dans le corps ou le cadre d’emplois d’origine et dans le corps ou le cadre d’emplois d’accueil. La loi exige la prise en compte, uniquement s’ils lui sont plus favorables, des avancements d’échelon et de grade obtenus par l’agent, dans son corps ou cadre d’emplois de détachement, s’il est réintégré dans son corps ou cadre d’emplois d’origine, ou dans son corps ou cadre d’emplois d’origine, s’il est intégré dans son corps ou cadre d’emplois de détachement ou si le détachement est renouvelé.

Nouvelles dispositions relatives au recrutement dans la fonction publique

Nous passerons sous silence les mesures destinées à accompagner la restructuration des administrations publiques, cette partie de la loi visant clairement les relations entre la fonction publique d’Etat et la fonction publique territoriale au sein desquelles la seconde constitue un exutoire des plans de restructurations de la première, pour emprunter les termes un peu vifs d’un député en 2003 ((QE n°24738, JOAN 3 août 2004.)).

L’une des mesures les plus contestées de la loi tant par les syndicats que par l’opposition parlementaire fut le recours à l’intérim, jusqu’alors toléré par la jurisprudence qu’en cas de circonstances exceptionnelles ((CE, Ass., 18 janvier 1980, Synd. CFDT des postes et Télécommunications du Haut-Rhin, n°7636.)). Les trois fonctions publiques peuvent désormais faire appel à des salariés pour des tâches non durables exclusivement dans les cas suivants : remplacement momentané d’un agent, vacance temporaire d’un emploi, accroissement temporaire d’activité, besoin occasionnel ou saisonnier.

Les nouvelles dispositions des articles L.1251-60 et suivants du code du travail rappellent que les intérimaires travaillant au sein des personnes publiques sont soumis aux obligations des agents publics et bénéficient en contrepartie de la protection fonctionnelle.

Cette consécration légale du recours à l’intérim répond certainement à des besoins particuliers, tels que la permanence de l’accès aux soins. Pour autant, la facilité conduira certainement les directeurs des ressources humaines à recourir à des intérimaires plutôt qu’à des agents contractuels de droit public, malgré le passage obligé par une mise en concurrence des entreprises d’intérim. On pense notamment au cas des infirmières au sujet desquelles les cliniques privées ont, depuis longtemps, recours à l’intérim en cas de dernier recours, cette hypothèse représentant un coût non négligeable.

Ainsi le principe d’occupation des emplois permanents par des fonctionnaires est encerclé d’exceptions, à telle enseigne que la particularité et la stabilité de l’emploi public s’en trouvent amoindrie.

Autre point remarquable : lorsque l’activité d’une entité économique employant des salariés de droit privé est, par transfert de cette entité, reprise par une personne publique dans le cadre d’un service public administratif, cette personne publique se doit de proposer à ces salariés un CDD ou un CDI de droit public selon la nature du contrat dont ils sont titulaires (Art. 14 ter nouveau de la loi n°83-634 du 13 juillet 1983).

Le contrat proposé doit, sauf disposition législative ou réglementaire ou conditions générales de rémunération et d’emploi des agents non titulaires de la personne publique contraire, reprendre « les clauses substantielles du contrat dont les agents sont titulaires, en particulier celles qui concernent la rémunération ».

Il est désormais prévu qu’« en cas de refus des salariés d’accepter le contrat proposé, leur contrat prend fin de plein droit. La personne publique applique les dispositions relatives aux agents licenciés prévues par le droit du travail et par leur contrat » (Art. 24 de la loi du 3 août 2009 – Art. L.1224-3, dernier alinéa nouveau du code du travail).

Le code du travail est, par ailleurs, complété par un nouvel article L.1224-3-1 qui précise la situation applicable dans l’hypothèse inverse (Art. 25 de la même loi) : la personne morale de droit privé doit proposer aux agents un contrat de travail de droit privé reprenant les clauses substantielles du contrat dont les agents sont titulaires, en particulier celles qui concernent la rémunération. En cas de refus de ce contrat, le contrat des agents prend fin de plein droit et le repreneur de l’activité applique les dispositions de droit public relatives aux agents licenciés.

La nouvelle loi ajoute une nouvelle modalité d’accès au concours, ouverts :

« aux candidats qui justifient d’une durée de services accomplis dans une administration, un organisme ou un établissement d’un Etat membre de la Communauté européenne ou d’un Etat partie à l’accord sur l’Espace économique européen autres que la France dont les missions sont comparables à celles des administrations et des établissements publics dans lesquels les fonctionnaires civils mentionnés à l’article 2 de la loi n° 83-634 du 13 juillet 1983 précitée exercent leurs fonctions, et qui ont, le cas échéant, reçu dans l’un de ces Etats une formation équivalente à celle requise par les statuts particuliers pour l’accès aux corps considérés. »

Cette disposition ne fait que prendre acte de la solution jurisprudentielle favorable donnée à l’affaire Burbaud, du nom de cette célèbre hospitalière portugaise qui a souhaité (et a réussi à) intégrer le cadre français des directeurs d’hôpitaux en faisant reconnaître en France ses diplômes et titres portugais d’administrateur d’hôpital depuis 1993…

Des dispositions dites « de simplification »

S’agissant des contractuels hospitaliers, la loi du 3 août 2009 a pris soin d’ajouter à l’article 9 de la loi de 1986 un alinéa supplémentaire dans les termes suivants :

« Pour l’ensemble des règles de droit applicables aux agents non titulaires qui occupent des emplois sur le fondement du présent article, le recrutement de ces personnels particuliers est une entrée au service, et la fin de leur engagement, une sortie de service. »

La nouvelle loi laisse la possibilité aux employeurs de gérer le dossier administratif de leurs agents sur support électronique, dans des conditions fixées par décret pris en Conseil d’Etat et après avis de la CNIL, sous réserve de respecter des garanties attachées au contenu et à l’accès dudit dossier.

Dans le cadre d’un congé pour création ou reprise d’entreprise, la loi ajoute que ce congé est ouvert pour une période maximale de deux ans à compter de la création ou de la reprise et peut être prolongé pour une durée maximale d’un an.

Le seuil de la durée légale ou réglementaire de travail des agents publics à temps complet, en deçà duquel les fonctionnaires et agents non titulaires sont admis à exercer, à titre professionnel, une activité privée lucrative, a été relevé de 50% à 70%. Un décret en Conseil d’Etat doit en fixer les limites et les conditions.

Pour finir, la loi étend le dispositif de la garantie individuelle du pouvoir d’achat (GIPA) à « certains agents contractuels rémunérés par référence à un indice dont le traitement indiciaire brut a progressé moins vite que l’inflation », lesquels peuvent percevoir une indemnité de GIPA dans des conditions définies par décret. Ce décret précise notamment les années au titre desquelles cette indemnité est susceptible d’être versée ainsi que les modalités de calcul de son montant.

Après les réformes majeures de 2007 dans la fonction publique hospitalière (formation et déontologie), le bouleversement continue avec la loi HPST (statut des directeurs d’hôpital, notamment) et la loi dite de « mobilité », la volonté politique clairement affichée est de réduire le caractère exorbitant du droit commun de la Fonction publique en général et de la fonction publique hospitalière en particulier.

This Post Has 2 397 Comments

  1. please pay a visit to the web sites we adhere to, including this one, because it represents our picks from the web

  2. one of our visitors not too long ago advised the following website

  3. deep throat dit :

    we prefer to honor lots of other online websites on the net, even when they arent linked to us, by linking to them. Under are some webpages really worth checking out

  4. Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated information, nevertheless genuinely worth taking a appear, whoa did 1 study about Mid East has got more problerms too

  5. Relationship dit :

    below you will uncover the link to some sites that we believe you should visit

  6. ostrich egg dit :

    It’s actually an excellent plus valuable part of info. I’m pleased that you just provided this handy facts along with us. Please continue being united states knowledgeable like that. Many thanks for giving ostrich egg.

  7. Here is a great Weblog You might Come across Intriguing that we Encourage You

  8. naturally just like your web site however, you have to test your punctuation with some of your site content. A number of these are filled together with transliteration difficulties we to locate the item incredibly irritating to tell the truth on the other hand will definitely revisit once again.. سرور مجازی المان

  9. Porn Stories dit :

    here are some links to sites that we link to due to the fact we consider they’re worth visiting

  10. Every once in a though we opt for blogs that we study. Listed beneath would be the most up-to-date web pages that we select

  11. the time to study or take a look at the content material or web-sites we have linked to beneath the

  12. dirty talk dit :

    although web-sites we backlink to below are considerably not related to ours, we really feel they are really worth a go by means of, so possess a look

  13. the time to read or visit the content or web sites we have linked to below the

  14. abcay dit :

    Yeah, it is clear now ! Just can not figure out how often do you update your blog?!

  15. sex dit :

    always a major fan of linking to bloggers that I love but do not get a great deal of link adore from

  16. website dit :

    Wonderful whip! I have to newbie whilst you modify your site, the way could my partner and i sign up to . سرور مجازی انگلیسfor your web site site? A accounts taught me to be your applicable bargain. I am small bit recognizable of this the transmit offered bright translucent plan

  17. usually posts some extremely intriguing stuff like this. If you are new to this site

  18. visit link dit :

    Extremely fantastic post. I just now stumbled upon your current blog site plus wanted to point out that We have actually treasured checking ones site content. In fact I’ll be checking in your supply and I’m intending you’re just as before very soon!

  19. Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your website is fantastic, as well as the content!. Thanks For Your article about &.

  20. It as nearly impossible to find educated people on this subject, however, you sound like you know what you are talking about! Thanks

  21. adwords dit :

    I really liked your blog article.Thanks Again. Will read on

  22. Saturday 5th November, 2016 – adidas Rugby has at the moment unveiled the
    ‘Parts Pack’, a hanging update to its trade
    leading Superlight range.

  23. here are some hyperlinks to sites that we link to since we believe they are really worth visiting

  24. please go to the internet sites we follow, such as this 1, because it represents our picks through the web

  25. here are some links to web pages that we link to mainly because we think they may be worth visiting

  26. lgbt sex toys dit :

    we prefer to honor many other net web sites on the net, even when they arent linked to us, by linking to them. Below are some webpages really worth checking out

  27. This site truly has all of the information and facts I needed about this subject and didn at know who to ask.

  28. I really do accept all the ideas you’ve released for your article tar music instrument. These are extremely persuasive all of which will unquestionably operate. However, the actual articles particularly limited to begin with. Might you want expand these people somewhat via pursuing occasion? Information post.

  29. It as hard to find well-informed people on this subject, but you sound like you know what you are talking about! Thanks

  30. That’s pretty attention-grabbing, That you are an excessively specialized writer سرور مجازی لینوکس. We’ve signed up with your feed and also crunch with regard to searching for more of one’s wonderful write-up. Also, We have contributed your site within my social support systems

  31. click here dit :

    Thank you ever so for you blog.Really thank you! Really Great.

  32. Superb web page. Lots of information below.. سرور مجازی هلند Now i’m delivering this in order to many mates ans in addition giving within tasty. And clearly, good sebaceous!

  33. oral mints dit :

    below you will uncover the link to some internet sites that we think it is best to visit

  34. Hello there our family fellow member! I must state that this article rocks !, wonderful created and will include almost all substantial infos سرور مجازی آمریکا. I have to peer more content like that .

  35. Vpsgol.Net dit :

    Incredibly excellent post سرور مجازی فرانسه. I simply located your own site in addition to planned to mention that I have got absolutely treasured looking your website threads. Regardless My business is following for your nourish for intending you are submitting again quickly!

  36. gays sex toys dit :

    usually posts some really fascinating stuff like this. If youre new to this site

  37. handicraft dit :

    We have discover a number of perfect things here. Surely price tag bookmarking pertaining to returning to. I wonder just how much hard work you place to develop such a superb educational site.. handicraft

  38. It is just like you read through my head! You seem to fully grasp a great deal about it, such as you wrote your e book within it or something like that. I have faith that you only are able to do by Per cent to force your message property a lttle bit, however in lieu of this, this can be superb website. A fantastic read.. vps رایگان We’ll easily be again.

  39. although internet sites we backlink to below are considerably not connected to ours, we really feel they’re in fact worth a go by means of, so have a look

  40. Select the « Email » tab and after that click the « New » icon to spread out the « Add New Email Account »
    window.

  41. we prefer to honor several other web sites on the net, even if they arent linked to us, by linking to them. Below are some webpages really worth checking out

  42. adam and eve dit :

    just beneath, are numerous absolutely not related internet sites to ours, even so, they are surely really worth going over

  43. vibrator dit :

    Every when in a when we opt for blogs that we study. Listed beneath would be the latest web-sites that we pick

  44. Some really prime posts on this site, saved to bookmarks.

  45. There may be noticeably a bundle to learn about this. I assume you made sure nice factors in features also.

  46. Im grateful for the blog.Really looking forward to read more. Want more.

  47. The firm has not released further details about the product’s value,
    or when the footwear would be extensively accessible for consumers.

  48. Wow! This could be one particular of the most useful blogs We ave ever arrive across on this subject. Basically Excellent. I am also an expert in this topic so I can understand your effort.

  49. the time to study or stop by the subject material or web pages we have linked to below the

  50. Restrict the quantity of liquid you eat with all your foods. Also much liquid can result in the stomach to turn out to be much too total, which increases your chances of suffering from acid reflux indicators. You ought to only let your self to have tiny sips of drinking water in among your bites of food.

  51. Very good article post.Really thank you! Will read on

  52. vape dit :

    I think other website proprietors should take this web site as an model, very clean and excellent user genial style and design, as well as the content. You are an expert in this topic!

  53. The facts talked about within the report are a number of the top accessible

  54. Google dit :

    Please take a look at the web sites we stick to, which includes this 1, as it represents our picks through the web.

  55. to learn more dit :

    Thanks so much for the blog. Keep writing.

  56. always a massive fan of linking to bloggers that I like but dont get a great deal of link like from

  57. سئو dit :

    There’s no doubt that every one of the tips you could have made available in your submit سئو. They may be incredibly begging and will certainly operate. Nevertheless, the actual threads are extremely limited for starters. Might you please stretch these folks slightly via the next occasion? Appreciate the actual posting.

  58. Really enjoyed this blog.Really thank you! Much obliged.

  59. Source dit :

    I’m keen on a valuable details anyone present for a content santoor. I will save your website plus take a look at again in this article typically. Now i am relatively i will learn a lot of completely new information here! Good luck for the next!

  60. I don’t even know the way I finished up here, but I assumed this publish was great.
    I don’t recognise who you’re but definitely you’re going to a well-known blogger if you happen to
    aren’t already 😉 Cheers!

  61. that will be the end of this report. Here youll locate some websites that we feel you will enjoy, just click the hyperlinks over

  62. Sites of interest we have a link to

  63. That’s not me favourable the area you happen to be obtaining your information, even so wonderful subject. I need to shell out a little while discovering a great deal more as well as determining far more. Appreciation for impressive data I had been hunting for these details in my goal. That’s not me favourable the area you happen to be obtaining your information, even so wonderful subject. I need to shell out a little while discovering a great deal more as well as determining far more. Appreciation for impressive data I had been hunting for these details in my goal.

  64. Www.Ebay.Com dit :

    Appreciate it regarding expressing the following with all of us all you truly understand what you are chatting about! Bookmarked.. persian pistachios Remember to additionally check with my web page Implies). Organic meat have a exchanging links commitment concerning you

  65. sexy lingerie dit :

    although internet websites we backlink to beneath are considerably not associated to ours, we really feel they are essentially worth a go by means of, so possess a look

  66. Click « Search » if you’re using a directory that really needs you to enter in the first six digits.

  67. Hiya, You’ve done an incredible task. I am going to unquestionably reddit them plus in the perspective advise to my friends. My business is assured they’ll be benefited from this site.

  68. Thanks-a-mundo for the blog.Really looking forward to read more. Really Great.

  69. poker dit :

    It?s actually a nice and useful piece of information. I am glad that you simply shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  70. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and the rest of the site is also really good.

  71. Very interesting subject , thankyou for putting up.

  72. I truly appreciate this article. Want more.

  73. Im grateful for the blog article.Much thanks again. Really Great.

  74. need, and just what the gaming trade can supply. Today, these kinds of types

  75. mobil porn dit :

    I value the article post.Much thanks again.

  76. Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.

  77. Boilx dit :

    I value the blog.Much thanks again. Much obliged.

  78. Great article post.Really looking forward to read more. Will read on…

  79. Outstanding post, you have pointed out some wonderful details, I likewise believe this is a very great website.

  80. Major thanks for the blog. Much obliged.

  81. we prefer to honor several other world-wide-web sites on the web, even if they aren

  82. Thanks so much for the blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.

  83. Trein dit :

    Thank you for your blog post.Thanks Again. Will read on

  84. Nice blog here! Also your website loads up fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

  85. I really liked your blog article.Really thank you! Awesome.

  86. Somebody always assist to produce substantially articles or blog posts I’d condition.. سرور مجازی ویندوز This is the new I personally been to internet webpage and therefore considerably? We impressed while using examination you have made to develop this specific placed incredible. Excellent exercise!

  87. There is noticeably a bunch to know about this. I feel you made certain nice points in features also.

  88. Say, you got a nice article post.Thanks Again. Awesome.

  89. motivator dit :

    Major thanks for the article post.Really thank you!

  90. Gaultney dit :

    This is interesting, You’re a really expert tumblr. I’ve truly joined up with a person’s rss and also be in place regarding seeking additional of your wonderful posting.. اپل ایدی رایگان In addition, I’ve truly provided your web site within my social networks

  91. qLf0LvdXl dit :

    194401 531216I actually appreciate your piece of function, Excellent post. 882136

  92. DIY dit :

    that may be the finish of this write-up. Right here youll obtain some internet sites that we believe youll enjoy, just click the links over

  93. repair service, routine maintenance and electricity conservation of economic roofing systems will probably be as cost-effective as is possible. And using this

  94. Google dit :

    Below you will locate the link to some websites that we think it is best to visit.

  95. Cam4 dit :

    You are my function designs. Many thanks for that post

Leave A Reply